torsdag 14 april 2011

Salome

Skriven av Mara Lee och ska vara en anspelning på Salome-myten. Handlar om Elsa Mo (ser ni anagramet?), "förortsprinsessa" vad det nu innebär, i en påhittad skånsk by nära Hässleholm. Hon har en skakig relation till sin mor och styvfar, en icke-existerande relation till sin far och extremt konstiga relationer till vänner och pojkvänner. Eller är det jag som inte förstår ungdomar? Jag blir inte klok på Elsa. Jag tycker att hon är skitjobbig rent ut sagt.

Efter att ha läst boken och pluggat lite mytologi blir jag inte klokare. Salome sägs ha dansat vid Herodes hov och bett om Johannes döparens huvud på ett fat som betalning. Elsa dansar och har en fosterbror vid namn Johannes som hon bokstavligen halshugger. Jag tänkte att det skulle vara lite djupare. Boken har iallafall blivit höjd till skyarna så nåt bra måste det vara med den. Det är väl jag som är dum.

4 kommentarer:

  1. Hahahahaha! Jag kunde inte sagt det bättre själv.

    SvaraRadera
  2. Nu inser jag att kommentaren jag skrev kan tolkas som att jag tycker att du är dum. Fast det menade jag ju inte. Jag menade att du hade rätt. Om Salome, alltså.

    SvaraRadera
  3. Haha, jag tolkade det som att du höll med mig. Fast det hade varit roligare om du hade menat min intelligens. Oväntad bloggmobbning liksom.

    SvaraRadera
  4. Inte läst och kommer inte att läsa. Just slutat Musik och tystnad - mycket intressant och skall börja på Anna Gavaldas Lyckan är en sällsam fågel

    modern

    SvaraRadera